Ontwerpend leren bij 2Giraffen

26 januari 2021

Om creativiteit en probleemoplossend denken bij kinderen te stimuleren, hebben de pedagogisch medewerkers van 2Giraffen een training gevolgd bij ‘Ontwerpen in de klas’. Zowel de peuters op het KDV als de kinderen van de BSO krijgen uitdagend en toegankelijk materiaal aangeboden wat hen aanspoort zelf te gaan ontdekken.

 

Uit de praktijk

Marloes en Karin, medewerkers van 2Giraffen, zijn er als een van de eersten mee aan de slag gegaan en vertellen enthousiast over het ontwerpend leren op hun locatie:

“Voor Vaderdag stelden wij de oudste peuters van het KDV de volgende ontwerpvraag; ‘Ontwerp iets waar papa blij van wordt’.
Het ene kind kon meteen van alles bedenken en ging enthousiast aan de slag, terwijl de ander een vragend gezicht trok en je hem op weg moest helpen. De kinderen kwamen met ideeën als een gekleurde zonnebloem, een boek en papa wordt blij van mama. De resultaten waren prachtig en vooral heel eigen en uniek.”

 

Ontwerpvragen
Ontwerpen kan je dus aan de hand van een vraag doen die aansluit bij een seizoen, een feestdag of een thema, maar ook aan de hand van een boek.
“Bijvoorbeeld n.a.v. het boek Woezel en Pip en de staf van Sinterklaas. De ontwerpvraag was ‘Hoe kun je de staf van Sinterklaas weer recht krijgen?’ Er werden goede oplossingen bedacht. Zoals een rechtmaakmachine en een heel sterk paard. En n.a.v. het prentenboek van het jaar Coco kan het, met de vraag ‘Hoe kan Coco veilig vallen?’ Unieke oplossingen werden ontworpen, zoals een nest met 2 trappen eraan, een vliegauto van Lego, en een zacht nestje op de grond om zacht in te vallen.”

 

Unieke kijk van kinderen

Kinderen staan vaak te springen om te helpen en problemen op te lossen. Met deze methode krijgen ze daarvoor volop de ruimte en wordt de creativiteit en het probleemoplossend denken gestimuleerd.

Kinderen verzinnen gekke, wilde en onmogelijke ideeën. Daardoor bedenken ze vaak de beste oplossingen. Alle ideeën zijn goed en helpen mee om meer nieuwe ideeën te bedenken. Pas na het verzinnen van ideeën wordt gekeken welke ideeën het probleem oplossen en goed zijn.

Deze regel geldt niet alleen voor ideeën van anderen, maar ook voor je eigen ideeën:

Vertel of noteer echt alle ideeën die in je opkomen, zelfs al denk je dat ze niet kunnen, dat ze raar zijn of niet origineel genoeg. Wie weet is dat rare, stomme idee precies de springplank voor een geweldige oplossing!

 

Inspiratie

Bij 2Giraffen staat inmiddels een prachtige ‘Vindselkast’ bij het KDV, waar allerlei materialen in zitten die de kinderen kunnen gebruiken om te ontwerpen. Dit zijn voornamelijk restmaterialen, zoals WC-rollen, veertjes, doppen, lolly stokjes etc.

De locatie heeft ook diverse boeken die zijn voorzien van ontwerpvragen. In deze boeken zitten inspiratie kaartjes. Aan de hand van deze kaartjes kun je de kinderen na laten denken over hoe bijvoorbeeld een aap of een tovenaar iets zou doen. Je hoeft ook niet altijd echt te gaan ontwerpen, er over praten en nadenken aan de hand van de inspiratiekaartjes kan ook heel leuk zijn.

 

Voor meer inspiratie, ideeën, ontwerpvaardigheden en filmpjes kan je kijken op www.ontwerpenindeklas.nl of op www.samenindeklas.nl.